dodaj wizytówkę

Jedzenie w towarzystwie telewizora

Wieczór spędzony przed telewizorem czy komputerem pozwala ci się odprężyć po ciężkim dniu. Towarzyszą ci ciasteczka, chipsy, krakersy czy inne przekąski? Uwaga! To szybka droga do nadwagi. Zanim więc sięgniesz po jedzenie, włącz wewnętrzną kontrolę.

Jedzenie przed komputerem i telewizorem staje na drodze do szczupłej sylwetki. Dlaczego? Ponieważ może być przyczyną większych skłonności do podjadania w ciągu dnia, a to może prowadzić do zwiększenia masy ciała.

Według najnowszych badań, spędzamy 1-2 godziny dziennie oglądając telewizję, podczas weekendu - ponad 3 godziny dziennie. Spożywanie posiłków przed telewizorem czy też komputerem powoduje, że tracisz kontrolę nad tym, co jesz i w jakich ilościach. Jesz więcej niż byś zjadła siedząc przy stole. Gdy pochłaniasz w pośpiechu przed komputerem swój obiad, nie zauważasz w porę, kiedy jesteś nasycona. Znasz to uczucie? Dzieje się tak dlatego, że jedząc w pośpiechu twój mózg nie zdąża zarejestrować, że jesteś już nasycona, a sygnały wysyłane przez żołądek są ignorowane. Jesteś dalej głodna... więc szybko sięgniesz po kolejną przekąskę.

Jedzenie podczas oglądania telewizji = 1/4 dziennej dawki kalorii
Badania przeprowadzone w USA wykazały, że aż 1/4 wszystkich dostarczanych podczas dnia kalorii jest konsumowana podczas oglądania telewizji! Rozproszenie uwagi w trakcie spożywania posiłków sprawia, że trudniej się najeść. Zaaferowana filmem sięgasz po kolejne ciastka do momentu aż okazuje się, że paczka jest już pusta, a do końca filmu pozostała jeszcze godzina. Zdarza się, że sięgasz po kolejną paczkę i w konsekwencji zjadasz dużo więcej niż gdybyś usiadła przy stole. Ten sam problem dotyczy również dzieci, które podobnie jak dorośli 1/4 wszystkich kalorii dostarczanych w ciągu dnia konsumują oglądając telewizję!

Pilot czy klawiatura - wyzwalają apetyt na słodycze
Do prawidłowego jedzenia niezbędny jest spokój oraz świadomość spożywania posiłku. Jak donoszą badania opublikowane w American Journal of Clinical Nutrition, jedzenie posiłków przed monitorem prowadzi do spożycia nadmiernych kalorii i większego zapotrzebowania na słodycze między posiłkami. Badacze pod kierownictwem dr Jeffreya M. Brunstroma odkryli, że jedzenie przed komputerem wzmaga apetyt na obfity deser. Oznacza to, że jedząc posiłek przed komputerem nie tylko zjesz więcej niż potrzebuje twój organizm (co w wypadku powtarzających się sytuacji doprowadzi do zgromadzenia dodatkowych kilogramów), ale także będziesz sięgać po słodycze między posiłkami!

Pamięć i uwaga kontrolują apetyt
Dlatego staraj się odejść na chwilę od monitora, by przyrządzony posiłek zjeść przy stole. Będziesz mogła czerpać przyjemność ze smaku potrawy, ponadto nasycisz się szybciej, więc zjesz mniej niż przed ekranem. Pamięć i uwaga odgrywają bowiem ogromną rolę w kontrolowaniu apetytu.

Wyniki badań opublikowanych w American Journal of Clinical Nutrition dowodzą, że "pamięć" o ostatnich posiłkach ma wpływ na ilość spożywanego jedzenia. Oznacza to, że twój organizm nie "zapamięta" zjedzonego w pośpiechu posiłku, a kolejny będzie jeszcze większy.

Osoby które podjadają przed monitorem nie pamiętają, co jadły, ani nie wiedzą, w jakiej kolejności konsumowały przekąski. Znasz to z własnego przykładu? Jedząc w pośpiechu, przed ekranem, nie jesz świadomie. Sięgasz po kolejne porcje, mimo tego, że już nie jesteś głodna, a to bardzo łatwa droga do stracenia kontroli nad swoją masą ciała.

Zobacz, ile przytyjesz z telewizorem
Jeśli przykładowo zjadasz codziennie paczkę żelków, dostarczasz organizmowi dodatkowe 375 kcal. Pomijając fakt, że mają one niską wartość odżywczą (należą bowiem do produktów dostarczających tzw. "puste kalorie"), zajadając je codziennie przed telewizorem lub podczas pracy przed komputerem tygodniowo dostarczasz sobie 2625 nadprogramowych kalorii. Co w przeliczeniu na kilogramy oznacza, że po miesiącu ważysz 1,5 kg wiecej, w ciągu roku przybywa ci dodatkowe 18 kg. Czy warto?

Mechanicznemu podjadaniu mówimy stop!
Jak więc zapobiec jedzeniu niekontrolowanych ilości oraz przegryzaniu niezdrowych przekąsek przed ekranem? Przede wszystkim skoncentruj się na wykonywanej czynności. Jeśli jesteś zmęczona, zrób sobie przerwę, podczas której możesz przygotować sobie posiłek, który najlepiej jeśli zjesz przy stole. Możesz również zamienić jedzenie ulubionych chipsów podczas emisji serialu na zestaw ćwiczeń, które możesz wykonywać przed telewizorem. Będzie to miało zbawienny wpływ na twoją sylwetkę i samopoczucie.

Jakie produkty możesz podjadać?
Jeśli podjadasz w trakcie ulubionego filmu lub jeśli nie możesz oderwać się od monitora, a masz nieodpartą chęć, by coś zjeść, wybieraj zdrowe produkty. Niech wysokokaloryczne przekąski zastąpią świeże owoce i warzywa, czasem mogą to być również orzechy lub pestki dyni, słonecznika. Owoce i warzywa zawierają dużo witamin i błonnika, który pod wpływem wody pęcznieje w przewodzie pokarmowym i daje uczucie sytości. Orzechy zawierają również niezbędne dla koncetracji kwasy tłuszczowe, ale pamiętaj - również sporą ilość kalorii.

Dlatego też przygotuj wcześniej określoną porcję, żeby nie zjeść za jednym razem całej paczki (może to być np. garść), a resztę schowaj do szafki. To samo dotyczy owoców - niech to będzie 1 gruszka, kawałki mango, szklanka borówek amerykańskich lub inny wybrany przez ciebie owoc. Jeśli masz apetyt na słodycze, możesz pokroić jabłko w plastry i oprószyć je cynamonem. Owoce możesz połączyć z jogurtem i otrębami pszennymi lub zrobić z nich koktajl bez dodatku cukru.

Bezkarnie za to możesz podgryzać wszelkie warzywa, tj. marchew, ogórka, fasolkę szparagową, paprykę i inne, jakie tylko lubisz. Pokrój je w słupki czy talarki i jedz razem z wcześniej przygotowanym ulubionym dipem - ale uwaga - na bazie niskotłuszczowego jogurtu, a nie majonezu!


Autor:
Ewa Lipka-Kozanka, dietetyk kliniczny
Instytut Zdrowego Żywienia i Dietetyki Klinicznej SANVITA
www.instytutsanvita.pl

fot. źródło: www.fitsugar.com


Galeria

Pozostałe z tej kategorii

Błonnik posprząta w jelitach

06/12/2013 13:58:34

Już w 400 r. p.n.e. Hipokrates napisał, że ze trawienie jest źródłem wszelkiego zła. To co jemy wpływa na właściwe funkcjonowanie układu trawienia. Wybierając zdrowe i odpowiednie składniki możemy w pełni wykorzystać pożywienie. Proces... więcej

Mleko, pić czy nie?

10/09/2013 20:35:28

Dobrodziejstwo czy przekleństwo współczesnej diety? Z jednej strony „pij mleko – będziesz wielki”, a z drugiej „biała śmierć”. Aż trudno uwierzyć, że oba hasła dotyczą tego samego produktu. Zwolennicy i... więcej

Pierwszy krok do zmiany myślenia

07/11/2012 14:54:43

Myślenie jest nawykiem. Sposób w jaki myślimy, sposób w jaki interpretujemy rzeczywistość, to procesy, które zachodzą w naszej głowie automatycznie. To utarte przez lata wzorce myślenia, które niełatwo jest... więcej

Płatki śniadaniowe. Wiesz co jesz?

23/10/2012 11:44:59

Reklama na temat korzystnego wpływu codziennego spożywania różnego rodzaju płatków śniadaniowych, musli, czy nawet ostatnio batoników, które rzekomo mogą zastąpić nam śniadanie, jest dość agresywna i coraz więcej... więcej

Posiłek w kolorach tęczy

01/10/2012 20:03:29

Nikogo już chyba obecnie nie trzeba przekonywać o celowości codziennego spożywania warzyw i owoców. Są one bezcennym źródłem błonnika, witamin i minerałów, ale oprócz całego bogactwa wartości odżywczych, dostarczają... więcej