dodaj wizytówkę

Branża SPA uczy się pracować mądrzej

Pomimo zawirowań na światowych rynkach, branża SPA jest jedną z niewielu, które nie poddały się złej koniunkturze.

Obiekty na całym świecie odnotowały wzrost liczby gości korzystających z usług SPA w 2011 r. Jednocześnie znalazły sposoby na zwiększenie rentowności swoich obiektów w niepewnych czasach kryzysu. Międzynarodowe Stowarzyszenie SPA (ISPA) w swoim raporcie z grudnia 2011 r. przedstawiło wyniki ankiety przeprowadzonej wśród firm członkowskich z całego świata – hoteli SPA i ośrodków typu day SPA. Celem ankiety było zbadanie najważniejszych trendów branżowych w 2011 r.

Wzrost liczby gości i więcej zadań
Wyniki ankiety są zaskakujące – aż 42% SPA odnotowało wzrost liczby klientów „miejscowych”, a 41% SPA – wzrost liczby gości „przyjezdnych”. Jednocześnie aż 35% respondentów przyznało, że zwiększyło się „obciążenie pracą” i co za tym idzie – liczba etatów w ich ośrodkach. W przypadku 29% SPA, większe „obciążenie pracą” nie doprowadziło do zatrudnienia nowych pracowników, a istotnym wyzwaniem dla menedżerów było obsłużenie większej liczby gości bez ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z zatrudnieniem dodatkowego personelu. Z tym problemem poradzono sobie na różne sposoby.

Najczęściej wskazywanym rozwiązaniem było przeszkolenie pracowników SPA, tak aby mogli pełnić różne funkcje w ośrodkach. Doprowadziło to do rozszerzenia obowiązków personelu i zwiększenia efektywności pracy. Menedżerowie zostali zmuszeni do częstszego opuszczania swoich biur i pracy na recepcji SPA w celu zwiększenia sprzedaży zabiegów i produktów. To samo dotyczyło kosmetyczek i terapeutów, którzy w czasie wolnym od zabiegów odpowiedzialni byli nie tylko za wsparcie sprzedaży, ale czasami również za utrzymanie czystości w obiekcie i gabinetach. Postawiono też na elastyczność godzin pracy, dostosowując ją do potrzeb oraz zaczęto zatrudniać większą liczbę freelancerów na umowy zlecenia, płacąc im tylko za wypracowane godziny. „Tak jak inni, musieliśmy się nauczyć pracować więcej i mądrzej. Musimy nosić wiele kapeluszy, by zachować pracę” – podsumował ten trend jeden z ankietowanych.

Masaż kamieniami odchodzi do lamusa
ISPA zapytała również o popularność różnych kategorii usług i zabiegów. Według raportu, nastąpił wzrost zainteresowania zabiegami na twarz (co być może należy łączyć z szybkim rozwojem kosmetyki estetycznej jako alternatywy dla chirurgii estetycznej). Odnotowano również spadek zainteresowania masażami z użyciem gorących kamieni.

Według nas jest to w pewnym sensie uzasadnione, ponieważ takie masaże znajdują się w menu ośrodków SPA na świecie już od kilkunastu lat. Coraz częściej zatem w ofercie pojawiają się nowe techniki masażu (np. masaż gorącymi muszlami, masaże ajurwedyjskie, terapie z zakresu medycyny chińskiej oraz wiele innych).

Inne istotne tendencje zauważone przez respondentów to coraz większa liczba mężczyzn korzystających z usług SPA oraz rosnąca popularność zabiegów dla par. Trendy te zauważalne są również w Polsce.

Prawdopodobnie jednej z przyczyn rosnącego zainteresowania usługami SPA należy szukać w zjawisku zwanym przez ekonomistów „efektem szminki”, które polega na tym, że w dobie kryzysu ludzie nabywają chętnie dobra powszechnie uważane za luksusowe, ale mniej obciążające dla kieszeni. Być może takim właśnie substytutem dla luksusowego samochodu jest pobyt w SPA.

W artykule wykorzystaliśmy badania przeprowadzone przez International Spa Association (ISPA).

(autor)
Arkadiusz Dawidowski
Kreator wielu koncepcji SPA.
Wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu.

Źródło:
http://www.solarium.net.pl/
"SOLARIUM & Fitness" nr 1/2012, str. 72-73


Galeria

Pozostałe z tej kategorii

Sukces DoubleTree by Hilton Łódź

09/04/2014 12:51:26

Łódzki DoubleTree by Hilton zajął II miejsce w światowym rankingu sieci, wyprzedzając tym samym inne hotele marki zlokalizowane w Europie, Afryce, Azji i Australii. Sondaż SALT (Service and Loyalty Tracking) jest ciągłym badaniem satysfakcji... więcej

Polscy producenci kosmetyków w Bolonii

01/04/2014 16:06:44

4 kwietnia targi kosmetyczne Cosmoprof w Bolonii. Na tych najważniejszych targach kosmetycznych na świecie określone zostaną trendy na najbliższy rok. Swoje premiery przygotowali także wystawcy z Polski, których w Bolonii będzie ponad... więcej

Hotel Fabryka Wełny przyjmuje gości

24/03/2014 13:57:06

W otwartym niedawno czterogwiazdkowym Hotelu Fabryka Wełny zamieszkali już pierwsi goście - donosi portal propertynews.pl. Zlokalizowany w centrum Pabianic pod Łodzią obiekt powstał w zmodernizowanej XIX-wiecznej fabryce tkanin. Fabryka to hotel... więcej

Sekrety chińskiego rynku kosmetycznego

26/02/2014 11:38:39

30 przedstawicieli polskich producentów kosmetyków uczestniczyło w szkoleniu poświęconym eksportowi kosmetyków do Chin, które odbyło się w dniach 20-21 lutego 2014 w Warszawie. Polscy producenci od dłuższego czasu... więcej

Wrocław. Inwestycje przy nabrzeżu Odry

16/12/2013 11:03:33

Dwie duże nowoczesne przystanie żeglarskie powstaną w pobliżu mostu Milenijnego na Odrze we Wrocławiu. Dzięki temu w mieście zacumują nie tylko jachty, motorówki, ale i ekskluzywne pływające hotele - informuje gazeta.pl. Marina Topacz 2 ma... więcej