dodaj wizytówkę

Mentoring managerski w Spa i resortach

Kilka słów teorii. Wg. Wikipedii - Mentoring to wolna od zależności służbowych pomoc innej osobie w dokonaniu znaczących postępów w nauce, pracy lub myśleniu. Tyle teorii...

Wszyscy znamy przeróżne typy mentorów. Płacisz odpowiednią sumę i masz możliwość skorzystania na cito z wiedzy, jakiej nie posiadasz a jaką posiadać na konkretnym stanowisku powinieneś. Rozwiązanie rewelacyjne wg mnie, ponieważ nie ma ludzi od wszystkiego. Znaczy bywają, ale nie chcielibyście im ufać w sprawach kluczowych…
Generalnie mało kto lubi doradców. W Polsce jest specyficzny klimat. Każdy jest politykiem, lekarzem i marketingowcem. Poza tym wszyscy dokoła wiedzą „lepiej niż Ty” jak poradzić sobie z kolką dziecka i jak je wychować. Takie są realia, taka codzienność. Zatem doradzać w naszym kraju nie jest łatwo. Bo niby pytasz, ale sam wiesz lepiej jaka jest na to pytanie odpowiedź.

Z badań Spa Leaders wynika, że zdecydowana większość obiektów Spa jest nierentowna. Dlaczego? Bo źle zarządzana. Czyli zawodzi tzw. czynnik ludzki. A nie powinien.
Na polskim rynku Spa i wellness praktycznie nie spotykamy mentorów. Szkolenia dla managerów prowadzi mnóstwo firm, a zdarzają się i takie, które hołdują zasadzie „przeszkoliłem a teraz sobie radź”. A powinno to wyglądać zupełnie inaczej, wówczas szkolący odpowiadałby w części za poczynania swojego kursanta (czytaj: pokazał ile tak naprawdę warte są jego szkoleniowe treści). Stosunkowo młody rynek Spa w Polsce potrzebuje nie tylko wskazania odpowiedniej drogi zarządzającym na suchym szkoleniu, ale przede wszystkim w pierwszej, wdrożeniowej fazie, poprowadzenia wielu adeptów managerki za rękę! Co z tego, że organizujesz szkolenie, masz grupę. Na razie tylko Ty zarobiłeś. A co ze szkolonymi? De facto mało kto przejmuje się co taki jegomość po szkoleniu robi i czy robi coś w ogóle. Tyle, że posiadacze firm szkoleniowych zapominają o jednym. Wystawione certyfikacje zamiast działać jak magnes, przynosząc kolejnych chętnych na szkoleniowy produkt, pokazują, że bez względu czy prymus czy lamus – certyfikat posiada. Tyle, że z logo firmy szkoleniowej. A to raczej słaby PR dla firmy.

Zapisujesz się na szkolenie managerskie. Dzień, dwa, cykl. Nie ważne ile. Po jego skończeniu przychodzi poniedziałek… (czytaj: czas, w którym musisz zacząć wdrażać treści szkoleniowe). I co? Do głowy przychodzą dziesiątki pytań - czy dobrze zrozumiałem trenera? Jak to zrobić w praktyce? Koniec końców jak zbudować markę swoją i obiektu?
Kursant zostaje z tym sam i najczęściej polega na polu branżowej walki o Klienta i wizerunek Spa.

Pomóż – a staniesz się wiarygodny
Skoro firma szkoleniowa pobiera opłatę za szkolenie, powinna też wiedzieć komu tą wiedzę przekazała i czy naprawdę chce, by ta osoba posługiwała się certyfikatem manager Spa z logo. Można i trzeba pomagać młodym adeptom by ten rynek się zmieniał. Pamiętajmy – szkolenia nie tylko mają podnosić kwalifikacje, ale także zyski naszego przedsięwzięcia! Bo dobry manager musi zarabiać dla obiektu i dla siebie. Co z tego ze masz wiedzę skoro obiekt świeci pustkami? Co z tego, że masz powierzchnię przy wypasionym resorcie a hotel na jego terenie ma 80 % obłożenie poza sezonem, skoro w podnajętych m2 Spa pracownicy zabijają się o nudę? Znaczy, że jesteś (delikatnie mówiąc) średniej klasy managerem bez pomysłu na wizerunek, markę i sprzedaż. I na co Ci ta poszkoleniowa certyfikacja? 

Managerowi, który brodzi lub stawia pierwsze kroki trzeba pomóc. I jeśli jesteś mocny w gę... na szkoleniu, pokaż w realu jak zagubiona branżowa owieczka ma odnaleźć drogę do sukcesu. Weryfikuj działania, polecaj przedsięwzięcia i nakazuj zaniechania tych, które z twej, PRAKTYCZNEJ wiedzy wynikają. Dziel się spostrzeżeniami, wskazuj drogę, lub absolutnie rozkopuj ścieżki nierentowne. Innymi słowy spowoduj, by adept złapał co masz na myśli i po okresie opieki mógł sam już sprawnie działać. Wychodzę z założenia, że każdy kursant po szkoleniu jest niejako PO kierownika. Kierownikiem jest firma szkoleniowa. Gdy ona zdecyduje – ok, jesteś gotowy do samodzielnej pracy, wówczas stajesz się „kierasem” z krwi i kości. To powinno być miarą prawdziwego sukcesu nie tylko kursanta ale także nauczyciela.

Ta droga jest jedynym na dzień dzisiejszy, absolutnym wyróżnikiem profesjonalizmu mentorów – trenerów na tym rynku. To jedna z szans na wprowadzenie standaryzacji w polskich Spa. Bo w końcu za jakość zaczną odpowiadać całe firmy, którym będzie zależało na własnym wizerunku! To kamień milowy na drodze do poprawy jakości, obsługi i sprzedaży w polskich resortach i Spa.

Wmurowuję dziś tą treścią też inny kamień – węgielny. Mam nadzieję, że na tych treściach wyrosną zyskowne Spa, wyniosłe na barkach mentorów, jako ludzi przekonanych o celowości swych założeń i ponoszących odpowiedzialność za działania managerów opartą na ich treściach.
 

Autor: Adam Puda
Sam o sobie mówi "Zawodowy doradzacz :)"
Od kilku lat związany z branżą Spa & Beauty. Były terapeuta, kierownik, manager Spa, trener. Obecnie współtworzy grupę Spa Leaders, gdzie prowadzi szkolenia, wdrożenia i audyty obiektów. Z pasją walczy o zmianę wizerunku polskich obiektów Spa podnosząc kwalifikacje swoich słuchaczy i zmieniając działania marketingowo - PR-owe obiektów. Prywatnie mąż, tata, miłośnik sztuki kulinarnej i dobrej piłki. 

spa-leaders.pl
Fot. Benis Arapovic (pixmac)


Galeria

Pozostałe z tej kategorii

Jak radzić sobie z emocjami w gabinecie?

06/12/2013 14:07:50

Są sytuacje, kiedy praca w zawodzie kosmetyczki jest interesująca. Sprawy układają się po naszej myśli, wiemy, co mamy robić, co należy do naszych obowiązków i jest w porządku. Klient nie powinien zbyt wiele czasu tracić na usprawiedliwianie... więcej

Egzamin z jakości usług SPA

17/09/2013 17:57:35

W ostatnich latach powstało bardzo dużo obiektów z odnową biologiczną. Wszelkiego rodzaju salony SPA rosły jak grzyby po deszczu, oferując swoim gościom/klientom wyjątkowe chwile relaksu, włącznie z elementami prozdrowotnymi. Nadeszły czasy... więcej

Emocje w gabinecie

10/09/2013 20:44:20

Jak radzić sobie z emocjami w gabinecie kosmetycznym? Są sytuacje, kiedy praca w zawodzie kosmetyczki jest interesująca. Sprawy układają się po naszej myśli, wiemy, co mamy robić, co należy do naszych obowiązków i jest w porządku. Inaczej... więcej

Zmysły ponad wszystko

10/09/2013 20:40:53

Zmysły to dar jakim obdarowany jest każdy człowiek. Oczywiste jest, że nam towarzyszą, i mało kto w codziennym życiu się nad nimi zastanawia. One po prostu są z nami zawsze i wszędzie. Niejednokrotnie jednak nie zdajemy sobie sprawy z tego, że... więcej

Przestań sprzedawać, dziel się wiedzą

24/01/2013 21:12:32

W jaki sposób zadowolić klientów? I jak sprawić, by Twój personel błyskawicznie sprzedawał Twoje usługi? Czy zastanawiałeś się, ilu Twoich klientów wychodzi z Twojego salonu myśląc sobie: „WOW! To było... więcej