dodaj wizytówkę

Umiejętne promowanie usług

Gdy masz już sprawdzony system do zarządzania swoim salonem urody, zazwyczaj szukasz sposobów na obniżenie kosztów jego funkcjonowania, przy jednoczesnym dbaniu o to, by nie utracić jakości świadczonych usług.

Kosztów jednak nie da się uniknąć. Wiadomo, że comiesięczne wydatki to nie tylko warunek utrzymania biznesu, ale też konieczna inwestycja w wizerunek salonu. Wskazane jest, by część wydatków ponoszona była na cele promocyjne, których w czasach kryzysu nie należy całkowicie ograniczać.

W dobie dużej konkurencji na rynku nie łudźmy się, że wysoka jakość świadczonych usług wystarczy, by obronić nasz salon przed konkurencją. Walka o klienta trwa, a opieszałość w promowaniu firmy może niestety okazać się dla nas zgubna.

Myślę, że wszyscy znamy przypadki, kiedy to salon prowadzony przez kompetentną kadrę przegrał z gorszym usługodawcą, lecz lepiej wypromowanym wśród społeczności lokalnej.

Dlaczego promocja to jedna czwarta sukcesu, czyli czym różni się promocja od marketingu?
Wiele osób myli te dwa pojęcia, a istnieje pomiędzy nimi zasadnicza różnica. Przygoda z marketingiem u każdego, kto nie tylko w wymiarze praktycznym spotyka się z nim na co dzień, ale też chce zadbać o stabilne podstawy teoretyczne, zaczyna się od z pozoru prostego pojęcia marketing mix – 4P. Według 4P na marketing składają się: product, price, place, promotion, czyli produkt, cena, miejsce i właśnie... promocja.

Philip Kotler – światowy guru marketingu twierdzi, że marketing to „nauka i sztuka badania, tworzenia i oferowania z zyskiem produktów posiadających wartość dla klienta w celu zaspokojenia potrzeb rynku docelowego”.
Skupmy się na ostatnim P, czyli promocji, oraz na „oferowaniu” wymienionym przez Kotlera.

Nie musimy być specami od marketingu, by umiejętnie promować naszą firmę
Zazwyczaj największy udział w wydatkach, oprócz kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników, mają kosmetyki i sprzęt. Zaraz po nich często plasują się inwestycje w promocję firmy. Gdy decydujesz się przyciągnąć klientów za pomocą promocji, masz do wyboru kampanie w internecie, oraz w tzw. „realu”. Dobrze jest, gdy obie te formy promocji idą ze sobą w parze.

Wiadomo, że czasy dla branży są wymagające. Wciąż musimy dokształcać się w nowych technologiach, nowych liniach kosmetyków, oraz..., no właśnie, w nowych trendach w sposobie dotarcia do klientów i w sposobie ich obsługi. Punktów do spełnienia jest tak dużo, że nie da się być ideałem i nie popełnić błędów. Na czym się skupić? Gdy prowadzimy nasz salon tradycyjnie, warto zastanowić się, czy nie przyszedł czas, by skierować swoje zainteresowanie w kierunku systemu do zarządzania salonem, który byłby naszym elektronicznym notesem, dostępnym dzięki internetowi z każdego miejsca na ziemi, umożliwiającym promocję naszego salonu w internecie. System jest zatem warunkiem koniecznym, by już móc mówić o tym, że promujemy. Jest jednak pewna grupa klientów, która lubi gdy coś „szeleści”. Jak ja to mówię, miłośnicy makulatury. To dla nich tworzymy opisy naszej oferty na ulotkach, im dajemy wizytówki z adresem naszej strony internetowej.

Wykonanie pakietu materiałów promocyjnych to zazwyczaj jeden konkretny wydatek, który ponosimy raz na parę miesięcy, dlatego dobrze jest, gdy:

• dokładnie opracujemy teksty, przeczytamy opisy usług po parę razy, tak by uniknąć wszelkich literówek (w branży urody brzydkie literówki szczególnie mocno kolą w oczy).
oraz
• wybierzemy agencję reklamową, biorąc pod uwagę jakość oferowanego druku oraz urok i oryginalność projektów. Obecnie na rynku jest bardzo dużo agencji reklamowych i niestety łatwo trafić na „przeciętniaków”.

Nie bez powodu P dotyczące promocji znajduje się na końcu marketingu mix. By promować zadbajmy, aby produkty i usługi były atrakcyjne, oraz by ich cena była adekwatna do obranej strategii a także atrakcyjna w oczach wybranej grupy docelowej. By miejsce, w którym usługi są świadczone, jawiło się jako wyjątkowe i zapadające w świadomości klientów na długo.

Źródło:
Małgorzata Chlebek
Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

www.solarium.net.pl
"SOLARIUM & Fitness" nr 2/2012, str. 26-27


Galeria

Pozostałe z tej kategorii

Jak radzić sobie z emocjami w gabinecie?

06/12/2013 14:07:50

Są sytuacje, kiedy praca w zawodzie kosmetyczki jest interesująca. Sprawy układają się po naszej myśli, wiemy, co mamy robić, co należy do naszych obowiązków i jest w porządku. Klient nie powinien zbyt wiele czasu tracić na usprawiedliwianie... więcej

Egzamin z jakości usług SPA

17/09/2013 17:57:35

W ostatnich latach powstało bardzo dużo obiektów z odnową biologiczną. Wszelkiego rodzaju salony SPA rosły jak grzyby po deszczu, oferując swoim gościom/klientom wyjątkowe chwile relaksu, włącznie z elementami prozdrowotnymi. Nadeszły czasy... więcej

Emocje w gabinecie

10/09/2013 20:44:20

Jak radzić sobie z emocjami w gabinecie kosmetycznym? Są sytuacje, kiedy praca w zawodzie kosmetyczki jest interesująca. Sprawy układają się po naszej myśli, wiemy, co mamy robić, co należy do naszych obowiązków i jest w porządku. Inaczej... więcej

Zmysły ponad wszystko

10/09/2013 20:40:53

Zmysły to dar jakim obdarowany jest każdy człowiek. Oczywiste jest, że nam towarzyszą, i mało kto w codziennym życiu się nad nimi zastanawia. One po prostu są z nami zawsze i wszędzie. Niejednokrotnie jednak nie zdajemy sobie sprawy z tego, że... więcej

Przestań sprzedawać, dziel się wiedzą

24/01/2013 21:12:32

W jaki sposób zadowolić klientów? I jak sprawić, by Twój personel błyskawicznie sprzedawał Twoje usługi? Czy zastanawiałeś się, ilu Twoich klientów wychodzi z Twojego salonu myśląc sobie: „WOW! To było... więcej