dodaj wizytówkę

Błonnik posprząta w jelitach

Już w 400 r. p.n.e. Hipokrates napisał, że ze trawienie jest źródłem wszelkiego zła. To co jemy wpływa na właściwe funkcjonowanie układu trawienia. Wybierając zdrowe i odpowiednie składniki możemy w pełni wykorzystać pożywienie. Proces trawienia to pierwszy etap przetwarzania zjedzonych posiłków w niezbędną do życia energie i składniki odżywcze. Nie wystarczy tylko zjeść pełnowartościowy i zapewniający wszystkie odpowiednie składniki posiłek, trzeba jeszcze dobrze go strawić, przyswoić i wchłonąć.

Błonnik jest bardzo istotny dla właściwego funkcjonowania przewodu pokarmowego. Jeszcze niedawno błonnik uchodził za tzw. substancję balastową, czyli zbędną organizmowi, a pochłanianą przy okazji spożywania innych wartościowych substancji odżywczych. Rzeczywiście nie dostarcza witamin, minerałów, nie można go przyswoić. I chociaż sam nie ulega strawieniu pomaga jednak poprawić i przyspieszyć prawidłowe trawienie i sprawniejsze przesuwanie treści pokarmowych. Błonnik to nic innego jak różnego rodzaju substancje znajdujące się w ścianach komórkowych roślin. Błonnik nie podwyższa wartości energetycznej posiłku. Jedną z jego cech jest zdolność do pęcznienia, spowodowane jest to absorpcją wody, co może znacznie zmniejszyć nasz apetyt.

Posiłki bogate w błonnik wcale nie muszą być monotonne. Wystarczy odrobina fantazji, by wyczarować np. bułeczki bananowe – z mąki razowej i owoców, posypane nasionami słonecznika – tak na dobry początek dnia. Dużo błonnika zawierają owoce, które mogą być jedzone w dużych ilościach i o każdej porze dnia, jako składnik posiłków lub między nimi. Pobudzają też wydzielanie soków żołądkowych. Suszone owoce są szczególnie bogate w błonnik i stanowić mogą pożywny wstęp do codziennej diety. Zróżnicowane menu, obfitujące w błonnik, to gwarancja zdrowia. Odpowiednia ilość błonnika pokarmowego w diecie uchroni nas przed chorobami i pomoże utrzymać linię.

Pięć sposób na dostarczenie organizmowi błonnika:
- Do zup i zapiekanek dodawaj nasiona roślin strączkowych.
- Jedz pieczywo pełnoziarniste, tylko to razowe lub żytnie, makaron, płatki zbożowe i brązowy ryż.
- Do wypieków używaj maki razowej.
- Podjadaj suszone owoce i orzechy i dodawaj je do płatków. Sięgnijmy po zdrowe przekąski, wprowadźmy do diety np. migdały, suszone morele bądź suszone figi.
- Pięć razy dziennie jedz owoce i warzywa, najlepiej ze skórką. Wprowadź do diety więcej marchwi, malin czy jabłek.
A na dobry początek dnia proponujemy pyszny, bogaty w błonnik napój.

Kompot z owoców i bakalii z przyprawami:
Do rondelka włożyć 250 g suszonych owoców – śliwek, moreli i żurawiny (np. Bakalland) oraz dwa pokrojone, świeże jabłka. Dorzucić pokruszoną laskę cynamonu i nieco kardamonu. Zalać wszystko 300 ml soku jabłkowego i 300 ml przegotowanej gorącej wody. Zostawić do wystygnięcia, zakryć pokrywka i pozostawić na całą noc w lodówce. Wyjąć przyprawy, podzielić kompot na 4 porcje i podać z odtłuszczonym greckim jogurtem.

źródło: www.bakalland.pl
fot. www.mediaforum.pl


Galeria

Pozostałe z tej kategorii

Błonnik posprząta w jelitach

06/12/2013 13:58:34

Już w 400 r. p.n.e. Hipokrates napisał, że ze trawienie jest źródłem wszelkiego zła. To co jemy wpływa na właściwe funkcjonowanie układu trawienia. Wybierając zdrowe i odpowiednie składniki możemy w pełni wykorzystać pożywienie. Proces... więcej

Mleko, pić czy nie?

10/09/2013 20:35:28

Dobrodziejstwo czy przekleństwo współczesnej diety? Z jednej strony „pij mleko – będziesz wielki”, a z drugiej „biała śmierć”. Aż trudno uwierzyć, że oba hasła dotyczą tego samego produktu. Zwolennicy i... więcej

Pierwszy krok do zmiany myślenia

07/11/2012 14:54:43

Myślenie jest nawykiem. Sposób w jaki myślimy, sposób w jaki interpretujemy rzeczywistość, to procesy, które zachodzą w naszej głowie automatycznie. To utarte przez lata wzorce myślenia, które niełatwo jest... więcej

Płatki śniadaniowe. Wiesz co jesz?

23/10/2012 11:44:59

Reklama na temat korzystnego wpływu codziennego spożywania różnego rodzaju płatków śniadaniowych, musli, czy nawet ostatnio batoników, które rzekomo mogą zastąpić nam śniadanie, jest dość agresywna i coraz więcej... więcej

Posiłek w kolorach tęczy

01/10/2012 20:03:29

Nikogo już chyba obecnie nie trzeba przekonywać o celowości codziennego spożywania warzyw i owoców. Są one bezcennym źródłem błonnika, witamin i minerałów, ale oprócz całego bogactwa wartości odżywczych, dostarczają... więcej